דירת ירושה – מדוע כל כך קריטי לעשות שמאות?

כל תהליך הירושה הוא תהליך מורכב ואמוציונלי מאוד, הוא מתחיל בפטירה של אדם מאוד קרוב ויקר לנו, מה שהופך את הזמן לזמן רגיש ואפילו טעון, בתוך העצב הזה האדם שנפטר הוריש לנו מתנה גדולה – דירה / דירות לבד או בשותפות עם יורשים נוספים (לרוב אלו יהיו אחים ולעיתים גם קרובי משפחה אחרים), זאת מתנה ששווה הרבה מאוד כסף ש"נוחת" עלינו ברגע אחד וכמו שכתוב בתורה : "כסף מעוור עיני חכמים" משמע שהמצב הזה עלול לגרור הרבה מאוד בעיות עם היורשים הנוספים ואני מתכוון לעמוד על הבעיות והסיכונים העיקריים כאן ומאמר וכיצד ניתן להימנע מהם.

נתחיל במקרה אמיתי

בשנת 2022 שני אחים ירשו דירת 5 חדרים ישנה בעיר בת ים האחים הסכימו ביניהם שהאח הגדול יקנה את חלקו של האח הקטן ממנו בכסף, עד כאן הכל נפלא, מכאן בעיות.

האח הגדול נעזר במתווך שמכיר המתווך היה מגוש דן אבל לא מבת ים, ג האח הגדול וגם המתווך היו די תמימי דהים שהשווי הוא סביב 2,000,000 ₪, האחים הסכימו על המחיר והאח הגדול העביר מיליון ₪ לאחיו הקטן, והוא חשבו שפה זה נגמר.. אבל לא.

שבוע לאחר מכן האח הקטן פגש מתווך בבת ים וסיפר לו על המקרה, המתווך שמכיר אותי אישית ועובד בבת ים, היה נבון והבהיר שמדובר בסוגיה רגישה, ושלדעתו השווי גבוה יותר ונכון יהיה לבצע שמאות לקביעת שווי הוגן של הדירה, והוא קישר בינינו לטובת הכנת השמאות.

זה המקום לציין דבר חשוב ביותר, לקרוא לשמאי ניטרלי לקביעת שווי הוגן זה הדבר הנכון ביותר ללא ספק וההוגן ביותר ללא ספק, אבל זה עולה כסף ? כמה ? נכון לכתיבת שורות אלו (2023) עלות שמאות רגילה לדירה – סביב 3,000 ₪ + מע"מ – (זוהי שמאות פרטית ולא שמאות לצורך קבלת משכנתא), בהמון מקרים יורשים מעדיפים לחסוך ולא להיכנס להוצאה הזאת, כאן לאח הקטן היה אינטרס מובהק, כי אולי הוא נפגע.

בשיחת הטלפון איתו שמעתי כעס גדול על אחיו, שעבד עליו ורימה אותו וכו', הוא סיפר לי לגבי השיחה עם המתווך הראשון שאמר שהדירה שווה כנראה 2 מיליון ₪, והסברתי לו שמתווך לא מוסמך בשום פנים לקבוע שווי של דירה, והטעות עלולה להיות במאות אלפי שקלים, וזה בדיוק מה שקרה במקרה הנ"ל.

סיימתי את השמאות

סיימתי את השמאות והגעתי לשווי של 2,500,000 ₪ עם סטיית תקן נמוכה מאוד (משמע שהשווי שנקבע מדויק מאוד), דאגתי שמא אני מגדיל את תיבת הפנדורה בין האחים, אבל האח הגדול היה מענטש אמיתי הוא שאל אותי מס' שאלות לגבי השמאות ועד כמה אני בטוח בשווי שהגעתי אליו, הסברתי שאני בטוח מאוד והראיתי לו כיצד הגעתי לשווי, באותו היום הוא העביר לאחיו עוד 250,000 ₪, והייתי בטוח שפה זה נגמר, אבל בשיחה שהיתה לי עם האח הקטן הוא המשיך לטעון שאחיו ניסה לעבוד עליו ונוצר מצב של ריב וכעס על שום דבר, אפילו שהאח הגדול היה הכי הוגן שיש.

למה זה קרה?

כי כשיורשים דירת ירושה מיד מזמינים שמאי ניטרלי, שיעריך את שווי הדירה לצורך חלוקה בין היורשים ככה אין ויכוחים, אין עימותים, יש שווי הוגן והכל ברור, ולא יהיו ריבים כי אפשר יחד להסכים על השמאי שיכין את השמאות, מה שבטוח שכדאי להשקיע כהמ אלפי שקלים בעבודת שמאות שתפתור כל ריב פוטנציאלי וחילוקי דעות שעלולות להיות להם השלכות חברתיות לא פשוטות, על היורשים בתקופה הטעונה הזו, בהצלחה.

השאירו פרטים
ותתחילו לחסוך!

רוצה להתחיל לחסוך?
השאר פרטים ואחזור אליך

דילוג לתוכן